A A A Techniki plastyczne stosowane w przedszkolu

Techniki plastyczne, to całokształt środków i czynności związanych z twórczością plastyczną, oraz wiedzą o nich. Decydują o prawidłowym przebiegu zajęć z dziećmi w przedszkolu i ich dobrych rezultatach. Działalność plastyczna ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Dzieci nieśmiałe, zamknięte w sobie, nadpobudliwe często przez tworzenie sztuki otwierają się lub wyciszają.

Tworząc pracę plastyczną dziecko puszcza wodze fantazji, próbuje opowiedzieć o tym, co zapadło mu w pamięć. Wyraża to, co wie o świecie i to, jak się w nim czuje.

Twórczość plastyczna dziecka:
- rozwija wyobraźnię dziecka
- pozwala wyrazić lęki i niepokoje, pomaga rozładować wewnętrzne napięcie
- wzmacnia poczucie własnej wartości i wiary w siebie – dziecko zaczyna dostrzegać, że może stworzyć coś samo
- pomaga rodzicom i nauczycielom lepiej zrozumieć wewnętrzny świat dziecka
- umożliwia wczesne wychwycenie problemów (dziecko mało sprawne manualnie, zbyt silne lub zbyt słabe napięcie mięśniowe), którym można zaradzić przez odpowiedni trening
- ćwiczy koordynacje wzrokowo-ruchową
- przygotowuje dziecko podjęcia nauki w szkole

Rodzaje technik plastycznych stosowanych w przedszkolu:

1. Rysowanie:
-  ołówkiem, kredkami: ołówkowymi, świecowymi, akwarelowymi
-  pastelami suchymi, olejnymi
-  flamastrami – na papierze lub płótnie
-  patykiem i tuszem
-  węglem
-  kredą – na papierze i  asfalcie,
-  mokrą kredą
- ciekawe techniki – odrysowywanie cienia, łączenie kolorów, prasowane kredki,
- frottage (frotaż)

2. Malowanie:
- farbą: plakatową, akwarelą, temperą
- farbą klejową
- pastą do zębów – białą lub zmieszaną z farbą
- palcami
- plasteliną
- na szkle
- na płótnie – suchym lub mokrym
- na mokrej kartce
- na mokrej i zgniecionej kartce (akwarelą)
- na kartce pokrytej lukrem
- na folii aluminiowej – gładkiej lub zgniecionej (farby plakatowe)
- na podłożu pokrytym klejem, kaszą manną, ryżem
- klejem i piaskiem lub klejem i confetti
- kamieni – zwierzątka lub formy dekoracyjne np. przycisk do papieru
- oliwką
- wybielaczem do tkanin na kolorowej kartce
- akwarelą rysunku wykonanego kredkami świecowymi lub świecą
- akwarelą i posypywanie rysunku solą – na mokrej kartce malujemy obrazek akwarelą, następnie posypujemy solą, po wyschnięciu należy usunąć nadmiar soli
- niewidzialne malowanie – sporządzamy mieszaninę z 4 łyżek sody oczyszczonej i 4 łyżek wody, malujemy nią niewidzialny obrazek, który po wysuszeniu należy zamalować akwarelą

3. Wycinanie ,wydzieranie, składanie:
- wycinanka
- wydzieranka
- witraż
- collage (kolaż)
- orgiami płaskie z: koła, kwadratu, trójkąta
- orgiami przestrzenne

4. Lepienie z:
-  plasteliny
-  modeliny
-  gliny
-  masy solnej
-  masy papierowej
-  lepienie z piasku i śniegu
-  wykorzystanie każdego z w/w tworzyw do tworzenia rzeźb, płaskorzeźb z wykorzystaniem  materiału przyrodniczego (gałązki, piórka, liście, nasiona, jarzębina, kwiaty, itp.)

5. Drukowanie:
-wykorzystanie klocków, korków, palców, wykonywanie stempli z warzyw, plasteliny, filcu, gumy, gąbki, linoleum, itp.
- drukowanie na papierze i na tkaninie.

6. Formowanie z papieru.

7. Konstruowanie z materiałów odpadowych: (pudełka, szpulki, rolki po papierze toaletowym i papierowych ręcznikach, wytłaczanki do jajek, szmatki, koronki, papier, tektura, bibuła) z tych materiałów tworzymy pojazdy, domki, makiety miast lub dworca, zwierzęta lub aniołki z rolki, mebelki, wiatraczki.

8. Konstruowanie z materiałów przyrodniczych: (warzywa, owoce, nasiona, gałązki, piórka, liście, kwiaty); w ten sposób robimy kasztanowe lub żołędziowe ludziki i zwierzątka, stworki z warzyw, korale z warzyw lub jarzębiny, głogu, dzikiej róży, stworki z powyginanych gałązek, chatki z patyków, stworki z kawałków pni drzewnych, zwierzątka z połówek orzecha np. żółw, myszka, biedronka, żuczek.

9. Konstruowanie z balonów.

10. Szycie lub przewlekanie – na tekturce lub siatce.

11.Tkanie.

12. Ikebana.

13. Włóczkowe obrazy.

14.  Inne ciekawe techniki:
- czarodziejski sznurek,
- dłoniowe lub paluszkowe obrazki,
- topione kredki,
- wydrapywanki,
- mozaika ze skorupek od jajek,
- formowanie elementów przestrzennych lub obrazka z kartonowych pasków

Powinniśmy urządzać wystawy dzieł dzieci – zarówno w domu, jak i w przedszkolu. Dziecko jest dumne ze swego dzieła. Widząc aprobatę w oczach innych buduje poczucie własnej wartości. Urozmaicony dobór technik plastycznych przyczynia się do pełniejszego rozwoju twórczości dziecka.